Dit jaar mocht ik aan
de MA2 studenten van restauratiekunde aan de UVA een twee daagse workshop geven
over Modern Doek. In het Ateliergebouw in Amsterdam werd op 19 september 2013 de praktijkles
gegeven. Na 19 jaar beroepspraktijk kon ik hier tal van voorbeelden aandragen
van 'modern doek'. Ik liet de studente het kader afbakenen waarbinnen zij
vonden dat een schilderij voldeed aan de kenmerken van een modern doek.
Met een grote hoeveelheid beeldmateriaal werd gesproken over de mogelijke
constructies, dragers, de bindmiddelen en applicatie en de vele conserverende
handelingen die dit type kunst met zich mee brengt.
Voor de theorie-dag op 1 oktober waren de studenten uitgenodigd in de studio in Den Haag. Steundoek opspannen,
een schilderij afspannen en opspannen en een achterkant bescherming
aanbrengen waren de te behandelen onderdelen. Hierbij hanteerde ik twee
leermethoden: a) beschrijf je doel en de middelen, methoden en stappen die je
daarvoor moet nemen. b) doe na wat je mede studenten hebben uitgedokterd
(na-apen). Bij de eerste leermethode onderzochten de studenten 2aan2 het
onderwerp en kwamen met goede punten en vragen. Tijdens het uitvoeren van de
opdrachten mochten zij aan elkaar leren wat ze hadden uitgevonden: de tweede
leermethode, het na-apen.
Aan het einde van de
dag bezochten we de kunstenaar Bob Bonies, aangezien de nadruk van de workshop op acrylverf
schilderijen lag. Bob schildert sinds 1965 met acrylverf. Bij hem konden we
niet alleen de verschillen in veroudering vergelijken tussen acrylverf en alkyd
verf maar ook zijn objecten van metaal en perspex zien. Dit zijn ook materialen
die ook tot het werkgebied van restauratoren van de moderne en hedendaagse kunst behoren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten